جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

نکات مهم خرید برج خنک کننده

شرکت بادران تهویه صنعت تولید کننده انواع برج خنک کننده

نکات مهم خرید برج خنک کننده

۲۰ بازديد

در مطلب پیش رو به بررسی نکات مهم خرید برج خنک کننده می پردازیم، از آن جا که برج خنک کن یا cooling tower یکی از پر استفاده ترین دستگاه های صنعتی و تاسیسات می باشد، بنابراین نیاز است تا قبل از اقدام به خرید، نکاتی را از جمله نوع و کیفیت، لرزش و صدا، خدمات و تعمیرات کولینگ تاور را مد نظر قرار دهید در صورتیکه اگر هر کدام از این نکات قبل از خرید مورد بررسی قرار نگیرد ممکن است در هنگام بهره برداری از برج خنک کن مشکل آفرین شود و اصلاح آن در برخی اوقات غیر ممکن و هزینه بر خواهد بود.

نکات مهم خرید برج خنک کننده: خارجی یا ایرانی

کولینگ تاور یک دستگاه با عملکرد و کانیزم ساده می باشد که تجهیزات مکانیکی پیشرفته و یا تکنولوژی خاصی ندارد، در نتیجه ساخت آن در داخل کشور امکان پذیر است. در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از شرکت های داخلی این محصول را تولید و عرضه می نمایند. نمونه های خارجی به دلیل محدودیت های واردات در حال حاضر تنها از کشور چین وارد می شوند که علاوه به صرف هزینه هنگفت واردات هیچ گونه مزیت به نوع ساخت داخل کشور ندارند، در نتیجه خرید برج خنک کن ساخت داخل کشور پیشنهاد می شود.

کیفیت را فدای قیمت ارزان برج خنک کننده نکنید

اشاره کردیم که کولینگ تاور ساخت داخل بهترین گزینه می باشد اما مانند همه تولیدات داخلی میان شرکت های مختلف کیفیت متفاوت است، هدف خرید محصولی با کیفیت و با قیمت مناسب است، در پروسه انتخاب پیشنهاد می شود کیفیت را فدای قیمت نکنید. از آنجا که استحکام بدنه برج خنک کن بسیار حائز اهمیت است نمونه های ارزان قیمت آن دارای بدنه با ضخامت کمتر و کیفیت مواد اولیه به کار رفته پایین می باشد، لذا در طول بهره برداری دستگاه با مشکلات نشت آب و ترک بدنه مواجه می گردد. الکتروموتور برج خنک کن همواره در معرض رطوبت قرار دارد، نیاز است که الکتروموتور در مقابل شرایط آب و هوایی عایق باشد، بر این اساس محافظت IP55 از برند های معتبر پیشنهاد می گردد.

پکینگ ها یا سطوح انتقال حرارت داخل دستگاه باید از جنس پی وی سی نسبتا مرغوب باشد، اگر انواع پکینگ برج خنک کننده کیفیت لازم را نداشته باشد به مرور خورد شده و به همراه رسوب وارد سیستم لوله کشی می شود. ساخت قطعات با کیفیت بالاتر نیازمند هزینه بیشتر سازنده می باشد که منجر به افزایش قیمت محصول خواهد شد.

کلیه قطعات فلزی اعم از ساپورت ها و نگه دارنده ها باید گالوانیزه گرم باشد وگرنه زنگ زده و دچار فرسودگی می شود. سایر تجهیزات شامل فن، کاهنده دور، سیستم توزیع آب و ... باید از حداقل استاندارد های ساخت برخوردار باشد تا در طول عملکرد دچار مشکل نشود. دوران گارانتی قطعات از دیگر فاکتور های مهم می باشد که می توان آن را مد نظر قرار داد.

اهمیت خدمات پس از فروش برج خنک کننده

از آنجا که برج خنک کن به صورت متناوب و فصلی نیازمند خدمات و نگهداری می باشد اطمینان حاصل نمایید که شرکت سازنده قادر به ارائه خدمات پس از فروش مناسب باشد. قطعات برج خنک کننده به طور مداوم در تماس با آب و رطوبت هستند، همچنین به دلیل گردش آب، دستگاه رسوب بسیار زیادی می گیرد، خدمات پس از فروش خوب و پشتیبانی سریع باعث دلگرمی خواهد بود.

سپردن محاسبات ظرفیت برج خنک کن به کارشناس

از آنجا که بسیاری از شرکت های سازنده برج های خنک کن را به ظرفیت های اسمی به فروش می رسانند حتما اطمینان حاصل کنید که ظرفیت برج خنک کننده پاسخگوی نیاز باشد. توجه داشته باشید که هنگامی که یکدستگاه برج خنک کننده خریداری می شود هزینه های جانبی زیادی از جمله ساخت فوندانسیون، لوله کشی، خرید پمپ و تجهیزات لوله کشی و ... را در بر دارد، لذا در صورتی که دستگاه به درستی انتخاب نشود علاوه بر هزینه جایگزینی کولینگ تاور تمام تجهیزات دیگر نیز باید جایگزین شود که بسیار سنگین خواهد بود، بر این اساس پیشنهاد می گردد حتما از ظرفیت دستگاه با توجه به نیاز خود اطمینان حاصل کنید که این مستلزم مشاوره با مهندسان با دانش فنی لازم است.

لرزش و صدای برج خنک کننده اتفاقی قابل پیشگیری

در ساختمان های مسکونی یا تجاری، صدا و لرزش برج خنک کننده عامل آزار دهنده ای می باشد که برای ساکنین و اطرافیان آلودگی صوتی قابل توجه ای ایجاد می کند، هنگامی که برج خنک کننده بروی پشت بام قرار داد شکایت های زیادی مخصوصا از ساکنین طبقات بالا در ساختمان های مسکونی شنیده می شود که نسبت به صدا و لرزش اعتراض دارند، حتی در برخی موارد به دلیل تغییرات دما آب لوله ها به دلیل انبساط و انقباض موجب ایجاد سر و صدا می شود. این مسئله تا حدود بسیار زیادی قابل رفع است، با در نظر گرفتن سنسور دما و اینورتر و سیستم مبتنی بر تغییر دور پروانه، می توان به صورت قابل ملاحظه ای از صدا و لرزش دستگاه جلوگیری نمود.

ذرات خارج شده از برج خنک کننده، قاتل خاموش

نکته ای که قطعا به گوش شما نخورده است میزان خطر بالای استنشاق ذرات ریز پرتاب شده از برج خنک کن می باشد. آب در تشت برج خنک کن راکد بوده و به دلیل دمای بالا مکان مناسب جهت رشد و جمع شدن میکروب ها و باکتری ها می باشد، هنگامی که فن دستگاه روشن می شود مقداری از باکتری ها همراه با جریان هوا به بیرون از دستگاه پرتاب می شوند، در میان این عوامل بیماری زا، باکتری کشنده ای به نام لژیونلا وجود دارد که در صورت تنفس وارد ریه ها می شود. این باکتری در ریه رشد کرده و موجب سینه پهلو و تنگی نفس می شود و در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند در نهایت منجر به مرگ می شود.

طبق مقررات سازمان بهداشت جهانی کلیه دستگاه های برج خنک کن باید حداقل دو بار در سال به صورت کامل تمیز و پاکسازی شود. می توان در کولینگ تاور از بایوساید که یک ماده شیمیایی است استفاده نمود تا باکتری و میکروب ها کشته شوند و اجازه تشکیل پیدا نکنند.

کدام خدمات با سازنده دستگاه است

سازنده برج خنک کننده دستگاه را باید به صورت کامل مونتاژ نموده و تحویل نماید، در سایز های نرمال دستگاه در کارخانه سازنده ساخته شده و مونتاژ می شود و سپس برای مشتری ارسال می گردد، اگر سایز دستگاه بزرگ باشد و قابلیت حمل نداشته باشد دستگاه به صورت قطعات به پروژه ارسال می شود و در محل پروژه مونتاژ و آب بندی می شود.

برج خنک کننده باید بروی یک پایه یا فوندانسیون قرار بگیرد، این فوندانسیون باید کاملا تراز و مستحکم باشد و در محلی قرار داشته باشد که هوا آزادانه جریان پیدا کند. ساخت فوندانسیون به وسیله کارفرما انجام می شود و به عهده شرکت تامین کننده برج خنک کن نیست و این شرکت تنها نقشه پایه را در اختیار خریدار قرار می دهد.

انجام لوله کشی یکی دیگر از اقداماتی است که به عهده کارفرما می باشد، لازم است مطابق با سایز و مشخصات فنی دستگاه پمپ و تجهیزات انتخاب شود و لوله کشی متناسب با ورودی ها و خروجی های دستگاه توسط کارفرما انجام شود. تنها در مدل برج خنک کننده مدار بسته ، پمپ سیرکولاسیون مدار دوم بوسیله شرکت سازنده تامین می گردد. خرید پمپ گردش آب در سیستم به عهده کارفرما است، خرید پمپ باید بر اساس دو عدد افت فشار در مسیر لوله کشی و مقدار دبی در حال گذر انجام شود.

در نهایت پس از تکمیل لوله کشی، اتصالات و نصب تجهیزات نوبت به استارت سیستم می رسد که در این زمان نماینده شرکت سازنده برج خنک کننده می تواند با هماهنگی قبلی در محل حاضر شود و نسبت به راه اندازی دستگاه اقدام نماید. برخی شرکت های سازنده کلیه خدمات ثانویه را هم انجام می دهند که در این صورت ایده خوبی خواهد بود تا کل اقدامات را به یک شرکت بسپارید.

آیا مسئولیت تامین شرایط دمایی برج خنک کننده با فروشنده است

اگر در هنگام خرید برج خنک کن مقدار دما و دبی به فروشنده اعلام شده باشد و فروشنده نسبت به تعیین ظرفیت دستگاه اقدام نموده باشد بنابراین مسئولیت تحویل دماهای مورد نظر در هنگام راه اندازی به عهده فروشنده می باشد، لازم به ذکر است که کلیه محاسبات دمایی باید برای شرایط تابستان و زیر حداکثر بار انجام شود.اما اگر خریدار خود نسبت به تعیین ظرفیت اقدام نموده باشد هیچ مسئولیتی متوجه فروشنده نخواهد بود، پس مجددا تاکید می گردد که در هنگام تعیین ظرفیت از نظرات کارشناسی استفاده شود و ظرفیت ها بالاتر از نیاز انتخاب شود، این چکیده ای از نکات مهم خرید برج خنک کننده بود.

 

https://badrantahvie.com/important-tips-to-buy-cooling-tower

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.